
Pioner-stemmen bringer en unik innstilling til verden: "Alt er mulig." Deres strategiske og resultatorienterte tilnærming gjør dem dyktige på å sette sammen mennesker, systemer og ressurser for å oppnå mål. Pionerer er gode kommunikatorer som kan male et klart bilde av fremtiden og inspirere andre til handling. De er lidenskapelige for å vinne – gjerne både i konkurranse og i business – og pusher seg selv og andre for å oppnå suksess. Mange av de store og velfungerende organisasjonene og institusjonene vi ser rundt oss i dag, ble en gang startet og drevet frem av en Pioner-stemme. På sitt beste kommuniserer denne stemmen om fremtiden med stor trygghet, på en måte som gir selvtillit til teamet på at «dette får vi til!».
«Det frustrerer meg når folk henger seg opp i detaljer i stedet for å se viktigheten av en langsiktig strategi!»
En umoden Pioner kan oppfattes som arrogant og egosentrisk på grunn av deres intense fokus på resultater og strategi. Deres sterke vilje og fokus på å oppnå mål kan noen ganger føre til at de mister synet av andre viktige aspekter av en situasjon. Siden få Pionerer er bevisste på det faktum at de kun utgjør 7 % av befolkningen, kan de ende opp med å forvente samme grad av målrettethet fra de rundt seg, og pushe teamet for hardt. Noen ganger devaluerer de også bidraget til mennesker de feilaktig oppfatter som uerfarne eller inkompetente. Mange ganger gjelder dette stemmer med lavere volum, som ikke har den samme måten å kommunisere på som dem selv.
I en arbeidsverden der det ofte er vinn eller forsvinn, spiller Pioner-stemmen en viktig rolle i å drive innovasjon, strategi og resultatorientering. Ved å anerkjenne både styrkene og utfordringene kan de som bærer denne stemmen utvikle seg selv, og bidra til å skape et miljø preget av kontinuerlig vekst og resultater.